Kuva: Adrian Paci  (detail)

Adrian Paci: Pysyvässä välitilassa

Adrian Paci: Pysyvässä välitilassa

Teksti: Tiina Rauhala

Paci_Centro_08 (kopio)
Kuva: Adrian Paci. Still-kuva videoteoksesta Centro di Permanenza temporanea, 2007

Henkilökohtaiset kokemukset maanpaoista ja uuden paikan ja identiteetin löytämisestä näkyvät Adrian Pacin taiteessa. Pacin PVF-näyttelyn teokset kertovat ihmisistä välitiloissa, joissa ajatus kodista on pakattu jonnekin haalistuvien muistojen ja hahmottomien toiveiden välille. Pacin näyttelyitä on nähty mm. Venetsian biennaalissa ja New Yorkin MoMa PS1:ssä. Albaniassa vuonna 1969 syntynyt Paci asuu ja työskentelee Milanossa.

“Se tosiasia, että itse elän risteyksessä kahden erillisen identiteetin välillä, on kaiken kuvallisen työni taustalla.”

Adrian Paci

Adrian Pacin tausta on maalaustaiteessa, joka näkyy myös videoteoksessa Centro di Permanenza Temporanea, 2007. Teoksessa kamera maalaa kauniita ja rauhallisia muotokuvia ihmisistä. Videossa ja siihen liittyvissä valokuvissa joukko työvaatteisiin pukeutuneita ihmisiä kulkee lentokentän kiitoradalla jonossa kohti lentokoneeseen johtavia portaita ja nousee niitä ylös. Lopulta he pysähtyvät tasanteelle, joka ei johda minnekään. Lentokonetta ei ole. Ja marssi alkaa uudestaan. Teoksen ihmiset tuntuvat jääneen ikuiseen välitilaan. Paci kuvaa ihmisten passiivisia kasvoja ja lopuksi kamera ajaa kauemmaksi näyttäen portaille ahtautuneet ihmiset kuin veistoksen. Joukosta muodostuu massa, jossa yksilö helposti unohtuu.

Centro di Permanenza Temporanea -videoteos on katkera metafora pakenevan ihmisen todellisuudesta tai ehkä vain elämän absurdiudesta. Teoksen elokuvallinen epätodellisuus nostaa esiin todellisia epäkohtia. Pacin teoksessa yhdistyy lakonisuus ja absurdius tavalla, joka pysäyttää ajattelemaan todellisia tapahtumia ympärillämme.

Teoksen nimi Centro di Permanenza Temporanea viittaa Italiassa laittomien maahanmuuttajien pidätysleireihin (detention). Leireille viedään maahan laittomasti tulleet ihmiset odottamaan palautustaan lähtömaahan. Monet pyrkivät karkaamaan leireiltä ja elämään paperittomina.

Teos pohtii maastamuuttoa ja pakolaisuutta, pakkoa lähteä sekä ihmisten vaellusta kohti parempaa. Teoksen sanoma on tänään kymmenille miljoonille ihmisille todellisuutta. Turvaa ja hyvää elämää itselleen ja läheisilleen etsivät ihmiset etsivät paikkaansa kulkien pitkän ja katkeilevan tien, jossa usein olennaista on myös turhauttava, pysähtynyt odotus.

 Pacin henkilökohtaiset kokemukset paikattomuudesta saavat teoksessa universaalin muodon. Hän pakeni väkivaltaisia mellakoita perheensä kanssa Albaniasta Italiaan vuonna 1997.

Paci kehottaa ennen kaikkea pohtimaan välitilaa, johon ihminen on joutunut; hetkeä, jolloin muutos on jo käynnistynyt, mutta ei ole vielä saavuttanut uutta muotoaan.

Pacin valokuvasarjassa Back Home (2001) näkyy myös taiteilijan henkilökohtainen historia. Siirtolaiset ottavat usein kuvan itsestään uuden kaupunkinsa tärkeiden rakennusten edessä ja lähettävät kuvat perheilleen. Paci otti kuvia Italiaan muuttaneiden ystäviensä hylkäämistä kodeista Albaniasta ja maalasi kuvista valokuvataustat. Tämän jälkeen hän kuvasi ystäviensä perheet maalattujen taustojen edessä studiossa.  Perheet poseeraavat kuin vanhoissa studiovalokuvissa. He seisovat sen edessä, minkä ovat jättäneet taakseen, taustalla haalistuvat muistot.

Pacin Back Home -teos saa pohtimaan kodin merkitystä ja sen uudelleen löytämistä. Millaista perheen yhteistä vahvuutta tarvitaan, jotta uusi paikka ja maa saa nimen koti?

”Suhteeni Albaniaan on sekoitus läheisyyttä ja etäisyyttä. Albanian viimeisten 15 vuoden inhimillinen, poliittinen ja taloudellinen dynamiikka ovat vaikuttaneet minuun sekä älyllisesti että henkilökohtaisesti. Mutta tämän dynamiikan tutkiminen ei ole minulle omaelämäkerrallista tai nostalgista. Sen sijaan se on mahdollisuus analysoida kriisissä olevia identiteettejä, selviytymiseen liittyvää luovaa taistelua; elämää, joka on sekä riemukasta että traagista yhtä aikaa.

***

Lisätietoja valokuvaajasta:
http://transkultura.bunkier.art.pl/en/?p=6

Kuva: Adrian Paci. Courtesy of the artist, Galerie Peter Kilchmann Zurich and Kauffman repetto, Milan.

Sitaattien käännökset englannista: Outi Korhonen